یکشنبه / ۴ آذر / ۱۴۰۳ Sunday / 24 November / 2024
×
آغاز ثبت‌نام بوت‌کمپ آموزشی نشریات دانشجویی خوزستان
ویژه فعالین نشریات دانشجویی خوزستان

آغاز ثبت‌نام بوت‌کمپ آموزشی نشریات دانشجویی خوزستان

چه‌طور به حوزه‌ی نشریات صوتی ورود کنیم؟

۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی

در روزهایی که کرونا نبود، نشریات دانشجویی متمرکز بر چاپ و تعداد صفحات بود، اما امروز دیگر نه خبری از چاپ هست و نه تلاشی برای ضریب چهار کردن تعداد صفحات نشریه. اکثر کار نشریاتی به یک فایل پی‌دی‌اف در کانال تلگرامی با چند صد عضو و فوروارد در گروه‌های مختلف دانشگاه تقلیل پیدا کرده است.
۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی
  • کد نوشته: 1057
  • ۱۶ مهر
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    در روزهایی که کرونا نبود، نشریات دانشجویی متمرکز بر چاپ و تعداد صفحات بود، اما امروز دیگر نه خبری از چاپ هست و نه تلاشی برای ضریب چهار کردن تعداد صفحات نشریه. اکثر کار نشریاتی به یک فایل پی‌دی‌اف در کانال تلگرامی با چند صد عضو و فوروارد در گروه‌های مختلف دانشگاه تقلیل پیدا کرده است. لذا توجه برخی فعالان نشریاتی به‌سمت نشریه‌ی صوتی یا پادکست، این غول جدید فضای فرهنگی، جلب شده است؛ چیزی که جای‌گاه رادیو را در سبد مصرف فرهنگی هر شخص تقریبا پر کرده است. اما برای این‌که چگونه یک پادکست خوب تولید کنیم، به ذکر ۶ نکته کاربردی در این رابطه می‌پردازیم.

     

    ۱. تصمیم بگیرید؛ پادکست بلند یا کوتاه؟

    فضای غالب نشریات صوتی دانشگاهی متمرکز بر تولید تعداد زیادی پادکست کم‌تر از ۱۰ دقیقه متمرکز است که به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود؛ دسته‌ی اول، که در زمان حضوری بودن دانشگاه هم مرسوم بود، تبدیل متن‌های نشریه به صوت و خوانش آن، که با یک کد به پایین هر متن در نشریه‌ی چاپی اضافه می‌شد. دسته‌ی دوم، تولید پادکست‌های تک‌قسمتی و مناسبتی که به‌مناسبت‌های مختلف دینی، مذهبی یا انقلابی ساخته و در فضای مجازی منتشر می‌شد که تاریخ مصرف کوتاهی داشت و به‌محض رد شدن از مناسبت، دیگر پادکست ارزش شنیداری خود را از دست می‌داد.

     

    امروز اکثر پادکست‌های پرشنونده در ایران، پادکست‌های بلند با یک موضوع مشخص هستند؛ از کتاب‌های صوتی تا پادکست‌های مختلف که به‌عنوان رادیوهای مجازی شناخته می‌شوند. نکته مهم این پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی این است که تاریخ مصرف ندارند و تنها تمرکز بر جذب و تولید محتوای مناسب برای مخاطب هدف خود دارند و هم‌چون یک کتاب اثر ماندگار فرهنگی هستند که بسیار پرمخاطب است. یعنی برخلاف پادکست‌های قبلی که مخاطب عمدتا دانشگاهی و کم داشتند، این پادکست‌ها متناسب با موضوع می‌توانند تمام فارسی‌زبانان را پوشش دهند.

     

    ۲. محتوا قلب تپنده پادکست است

    مهم‌ترین عامل برای تولید پادکست محتوا است؛ چیزی که باعث می‌شود مخاطب متناسب با علایقش از دنبال‌کنندگان پادکست شما بشود. برای محتوا اول باید یک محور مشخص در تولید محتوا را انتخاب کرد و هم‌چون نشریه تیمی از نویسندگان به نوشتن محتوای پادکست بپردازند. شاید بگویید که تولید چنین محتوایی از توان یک نشریه‌ی دانشجویی خارج است. لذا پیشنهاد دیگر، تبدیل یکی از کتاب‌های خوب موجود در بازار به کتاب صوتی است. شاید در ابتدا به‌نظر برسد که کار ساده‌ای است و مشکلی ندارد ولی همین که پا به عرصه‌ی تولید می‌گذارید متوجه می‌شوید که از بازنویسی متن‌های کتاب متناسب با فضای پادکست تا تدوین، کاری بسیار سخت و پر از ظرافت است، اما دردسرهای تولید محتوا از اول را ندارد و از همه مهم‌تر تبدیل به یک اثر ماندگار می‌شود که باعث افزایش مخاطبان آن کتاب خواهد شد.

     

    ۳. گوینده تربیت کنید

    پس از حل چالش محتوا، تربیت چند گوینده‌ی خوب است که کم و بیش به‌راحتی با یک فراخوان در دانشگاه پیدا خواهد شد. این امر در بین دختران، متقاضیان جدی‌تری دارد و شما می‌توانید با برگزاری یک آزمون از میان داوطلبان چند نفری را انتخاب کرده و با شروع کار آرام‌آرام مهارت گویندگان را نیز ارتقا دهید.

     

    ۴ . تدوین حرفه‌ای با ابزارهای متناسب داشته باشید

    تدوین و اکولایزر مناسب از کارهای واجبی‌ است که برای کیفیت خوب لازم است. برای این کار نرم‌افزار Adobe Audition پیشنهاد می‌شود که هم رابط کاربری ساده‌ای دارد و هم بسیار حرفه‌ای و مناسب برای تنظیم هر پادکستی است.

     

    ۵. به بسترهای انتشار خود تنوع دهید

    جدا از صفحات اجتماعی مختص به نشریه، بهترین و پرمصرف‌ترین فضای انتشار پادکست و کتاب صوتی به‌صورت رایگان، cast box است و برای فروش پولی از نرم‌افزارهایی چون فیدیبو و طاقچه می‌توانید استفاده کنید.

     

    ۶. از پادکست کوتاه شروع و به‌سمت پادکست بلند حرکت کنید

    در مجموع در دوران کم‌رونقی نشریات دانشجویی و چاپی، یکی از راه‌ها، استفاده از ظرفیت نشریه‌ی صوتی و شروع با تولید پادکست‌های کوتاه چنددقیقه‌ای و رفتن به‌سمت تولید محتوای حرفه‌ای و بلند است که قابل ارائه نه‌تنها برای دانشجویان که برای عموم جامعه باشد.

    نوشته های مشابه
    ۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری
    چگونه عکس خبری بگیریم؟

    ۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری

    ۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی
    چه‌طور به خبرنگار دانشجویی بدل شویم؟

    ۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی

    دیدگاهتان را بنویسید