دوشنبه / ۷ آبان / ۱۴۰۳ Monday / 28 October / 2024
×
چگونه عکس خبری بگیریم؟

۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری

عکاسی خبری شاخه‌ای از عکاسی است که از عکس‌ها یا تصاویر برای بیان داستان استفاده می‌کند. عکس‌های عکاسی خبری در نشریات و هم‌چنین رسانه‌های تصویری غیرسنتی مانند وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود.
۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری
  • کد نوشته: 1063
  • ۱۷ مهر
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    عکاسی خبری شاخه‌ای از عکاسی است که از عکس‌ها یا تصاویر برای بیان داستان استفاده می‌کند. عکس‌های عکاسی خبری در نشریات و هم‌چنین رسانه‌های تصویری غیرسنتی مانند وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود. در برخی موارد، عکاسان با روزنامه‌نگار یا نویسنده‌ای کار می‌کنند که وظیفه‌ی انتشار اخبار را برعهده دارد. این بدان معناست که عکاس، عکس‌های مربوط‌به برخی اخبار خاص را می‌گیرد، درحالی‌که روزنامه‌نگار به نوشتن جزئیات روی‌دادها می‌پردازد. با این‌حال، بسیاری از عکاسان در این حوزه به‌تنهایی کار می‌کنند. آثار آن‌ها اغلب به‌صورت مستقل در نشریات منتشر می‌شود و رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها نیز رسانه‌ای بسیار مهم برای عکاسان خبری هستند. عکس‌های خبری در مطبوعات نقش بسیار مهمی دارند و به‌عنوان یک وسیله‌ی بیان از طریق ارتباط بصری و غیرکلامی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. تصاویر ممکن است به‌طور کامل نتوانند عناصر خبری را به خواننده برای درک مفاهیم خبر منتقل کنند، اما عکاس خبری با به‌کارگیری فرهنگ تصویری و نمایش فضای روی‌داد خبری به‌طور عینی، می‌تواند به درک و تجسم به‌تر و عینیت‌بخشی عناصر خبر کمک کند. عکاسی خبری ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر شاخه‌های عکاسی متمایز می‌کند. این عوامل به عکاسان خبری کمک می‌کند تا تصاویری ارائه دهند که ذهن بینندگان را تحریک کرده و روح آن‌ها را لمس می‌کند. از این‌رو، ۸ نکته‌ی کاربردی را درباره‌ی عکاسی خبری بیان می‌کنیم.

     

    ١- داستانی مرتبط با تصویر ارائه دهید

    هدف اصلی عکاسی خبری این است که یک داستان را به‌تر از متن یا نوشته‌ای که معمولا هم‌راه با عکس‌ها است، بیان کند. بنابراین باید تصاویری را ثبت کند که دارای معنا یا ارتباط با داستانی است که گفته می‌شود.

     

    ۲- به‌روز و مطابق زمان و اتفاقات حال پیش بروید

    عکاس خبری باید به مسائل جاری بپردازد. باید موضوعی را که در اخبار است یا بحثی را که مردم درمورد آن صحبت می‌کنند، نشان دهد. این کار تصاویر را برای مخاطب یا خواننده جذاب‌تر می‌کند.

     

    ۳- عینی کار کنید

    عکاسی خبری مغرضانه نیست و طرف شخص یا جریان خاصی را نمی‌گیرد. بنابراین تصاویر باید وقایع را دقیقا همان‌طور که هستند و به‌دقت نشان دهند. با این‌حال، از نظر برخی عکاسان، کاملا عینی بودن بسیار دشوار است. به‌گفته‌ی آن‌ها، اصطلاح «صادق» در توصیف عکاسی خبری مناسب‌تر است. مهم نیست یک عکاس خبری به چه چیزی اعتقاد دارد یا او برای ثبت وقایع چه چیزی را ترجیح می‌دهد؛ مهم‌ترین چیز این است که تصاویر را دقیقا همان‌طور که هستند ارائه دهد. راز گرفتن عکس‌های عینی و دقیق که صادقانه احساسات را به بینندگان منتقل کنند، استفاده نکردن از «اجبار» است؛ یعنی مثلا نباید برای دراماتیک کردن صحنه، سوژه را مجبور به اشک ریختن کرد، زیرا احساسات باید واقعی بوده و با صراحت گرفته شوند.

     

    ۴- روایت‌گونه خلق کنید

    عکاسی خبری اگر به‌عنوان یک روایت ارائه شود به‌ترین کارکرد را دارد. عکس‌ها باید با نوشته یا مقاله‌ی کوتاهی هم‌راه باشد که حقایق مهمی در مورد حادثه یا روی‌داد مورد نظر را ارائه می‌دهند. پس عکس‌ها باید داستانی را بیان کنند.

     

    ۵- به جنبه زیباشناختی توجه کنید

    عکاسان از اصول عکاسی خاصی پیروی می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند عکس‌هایی تولید کنند که توجه مخاطبان مختلف را به خود جلب کند. عکس‌هایی با فوکوس، زاویه و رنگ مناسب، افراد بیش‌تری را نسبت‌به عکس‌هایی که تار یا بدون فوکوس مناسب گرفته می‌شوند، جذب می‌کند.

     

    ۶- انعطاف‌پذیر باشید

    اگر یک عکاس خبری جدی هستید، باید به‌اندازه‌ی کافی انعطاف‌پذیر باشید، زیرا چندین زمینه‌ی عکاسی خبری وجود دارد که ممکن است به شما اختصاص پیدا کند؛ اخبار عمومی، خبرهای فوری، عکاسی خبری مستند، عکاسی ورزشی و عکاسی پرتره.

     

    ۷- چهار عنصر را حتما باید داشته باشید

    عکس‌های خوب، یک داستان را به‌تر از متنی که هم‌راه آن است بیان می‌کنند و برای بیان یک داستان، عکس‌ها باید دارای چهار عنصر «انسان‌ها یا مردم»، «احساسات (حالات چهره یا هرگونه بیان احساسات به‌صورت غیرکلامی)»، «عمل» و «چیزی خارق‌العاده یا غیرعادی» باشند.

     

    ۸- نکات اولیه را بدانید

    حتی اگر سال‌هاست عکاسی می‌کنید، اگر از قوانین اولیه‌ی آن مطلع نباشید، نمی‌توان به شما لقب یک عکاس خبری خوب را داد. عکس‌ها باید روی صورت افراد متمرکز شود، نه پشت سرشان. از افرادی که درحال انجام کاری هستند عکس بگیرید. از گرفتن عکس از افراد درحال دست دادن یا اهدای جوایز خودداری کنید، زیرا این کار باعث خسته شدن مخاطب می‌شود. اطمینان حاصل کنید که سوژه‌ی شما همیشه در فوکوس است. بدانید موضوع اصلی شما چه باید باشد. در نهایت، همیشه به زاویه‌ی عکس‌هایی که می‌گیرید توجه داشته باشید. برای اطمینان از انتخاب زاویه‌ی مناسب، چند عکس در پرسپکتیوهای مختلف بگیرید. عکاسی خبری روشی موثر برای گفتن داستان و انتشار اطلاعات به گروه‌های متنوعی از مردم است. در مقایسه با متن‌ها یا مقاله‌های ساده، عکس‌ها جذاب‌ترند. مردم جذب آن‌ها می‌شوند، زیرا تصاویر رنگارنگ و جالب هستند و به‌تر از همه، کارآمد است، زیرا فقط به کلمات و عبارات متکی نیست. عکس‌ها، بیان‌گر داستان‌ها و تصاویر واقعی هستند و احساسات را ترسیم می‌کنند.

    نوشته های مشابه
    ۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی
    چه‌طور به خبرنگار دانشجویی بدل شویم؟

    ۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی

    ۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی
    چه‌طور به حوزه‌ی نشریات صوتی ورود کنیم؟

    ۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی

    دیدگاهتان را بنویسید