سوتیتر بخشهایی مهم از متن (اعم از یادداشت، مصاحبه، خبر و…) است که بهصورت متمایز، در کنار یا میان صفحه تکرار میشود. سوتیتر خلاصهی متن نیست؛ تکرار بخشی از متن است که معمولا جملاتی قابل توجه از آن متن هستند. طراحی سوتیترها از سایر قسمتهای مطلب، متفاوت است. مثلا سوتیترها معمولا قلم (فونت) متفاوتی دارند. اندازهی قلم سوتیتر، نوع قالببندی (فرمت) آن، برخورداری از کادر و پسزمینهی متفاوت، از دیگر تفاوتهای سوتیترها با متن اصلی است. همچنین محل قرار گرفتن سوتیترها میتواند از زمینههای اصلی تفاوت باشد. در ادامه به بیان ۵ نکته کاربردی برای سوتیترنویسی میپردازیم.
۱- مطالب نیازمند به سوتیتر را بشناسید
مطلبهای طولانی به سوتیتر نیاز دارند. پس اگر یادداشتی، تنها یک ستون بود، نیاز به سوتیتر ندارد. اما مطلب یکصفحهای نیاز به حداقل یک سوتیتر دارد. هرچه مطلب طولانیتر شود، سوتیترهای بیشتری نیاز است. تعداد و طول سوتیترها ممکن است با توجه به طراحی گرافیکی دچار تغییراتی شود.
۲- با توجه به هدف و کارکرد سوتیتر آن را طراحی کنید
هدف از سوتیتر، ایجاد تنوع در طراحی گرافیکی، پرهیز از یکنواختی و مهمتر از بقیه، جلب توجه خواننده است. تفاوت در طراحی، عامل اولیهی جلب نظر مخاطب در سوتیتر است. این قسمت به گرافیست مرتبط است. یعنی گرافیست باید بتواند سوتیتر را بهخوبی طراحی کند تا مخاطب بتواند تشخیص بدهد که یک، این بخش، همان سوتیتر است (هرچند اصطلاح تخصصی سوتیتر و قواعد و مهارتهای آن را نداند.)؛ دو، این سوتیتر متعلق به کدام مطلب است؟
۳- انتخاب محتوا در کنار طراحی مهم است
پس در مرحلهی اول، بهکمک یک طراحی خوب، توجه مخاطب به سوتیتر جلب میشود. در مرحلهی دوم، حال که توجه مخاطب جلب شده است، میخواهید چه محتوایی به او ارائه دهید؟ در اینجا نظر نویسندهی یادداشت، دبیر سرویس و سردبیر حائز اهمیت است؛ چراکه موفقیت یک سوتیتر خوب، پس از طراحی، به محتوای آن برمیگردد. محتوای یک سوتیتر را چگونه باید تنظیم کرد؟ بهعبارتی کدام قسمت از متن را باید برای سوتیتر انتخاب کرد؟ چرا؟ برای پاسخ به این سوال باید دانست جلب توجه خواننده از دو جهت مهم است؛ یک، انتقال ایدهی اصلی؛ دو، ترغیب به خواندن متن. بنابراین سوتیترها به دو دسته تقسیم میشوند: الف- سوتیترهایی که حاوی ایدهی اصلی یادداشت (ایدهای که این یادداشت را از دیگر یادداشتها متمایز میکند) هستند. مخاطب در اینجا میتواند تصمیم بگیرد که متن را بخواند یا نخواند. مزیت اینگونه سوتیتر این است که اگر نخواست متن را بخواند، ایدهی اصلی متن به او منتقل شده است؛ ب- سوتیترهایی که حاوی یک ایدهی جذاب، جنجالبرانگیز، متفاوت و… هستند و تنها برای جلب نظر مخاطب برای ترغیب به خواندن متن به کار میروند. بنابراین سوتیتر، متناسب با هدف نویسنده یا دبیران میتواند از قسمت مقدمه، متن اصلی و حتی نتیجهگیری انتخاب شده باشد.
۴- به جزئیات و کلیات توجه کنید
سوتیتر میتواند یک جمله یا بیشتر (یک پاراگراف) باشد. از جهت نقطهگذاری در پایان جملات، سوتیترها مثل تیترها هستند. یعنی در پایان سوتیترها از قرار دادن علامت نقطهی پایان جملههای خبری اجتناب کنید؛ سه نقطه، علامت سوال یا تعجب اشکال ندارد. سوتیترها میتوانند مورب (ایتالیک)، ضخیم (بولد) و حتی زیرخطدار (آندرلاین) باشند. اندازهی قلم سوتیترها نمیتواند از اندازهی تیتر یک بزرگتر باشد. اما ممکن است از تیتر دو یا سایر قسمتها بزرگتر باشد.
۵- این نکات را هم به خاطر بسپارید
۱- تقلید کردن بد است و داشتن خلاقیت، خوب. ۲- هدف الگوگیری از نشریات حرفهای، تلاش برای خواندنیتر و بهتر شدن است. ۳- اقتضائات کار دانشجویی را همیشه در نظر داشته باشیم. ۴- طراحی گرافیکی، نوشتن مطلب و اصلا همهچیز باید در جهت ایدهای باشد که قرار است منتقل شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.