دوشنبه / ۷ آبان / ۱۴۰۳ Monday / 28 October / 2024
×
دانشجویان برای بیان عقاید و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانند از نگارش و تدوین گزارش برای رسانه‌های دانشجویی و عمومی استفاده کنند. در این مسیر، کسب مهارت‌های گزارش‌نویسی، ضروری و با اهمیت است. تولید محتوای مکتوب و الکترونیکی توسط فعالان و نخبگان جریان دانشجویی و دانشگاه، به‌عنوان تریبون و ابزار در راستای بیان تحلیل‌ها، افکار و صدای دانشجویان، مطرح کردن مسائل و مشکلات درون‌دانشگاهی در ابعاد گسترده‌تر، دغدغه‌های فکری مطرح در جامعه و از همه مهم‌تر، تحقیقات علمی تخصصی است.
۷ نکته کاربردی برای تهیه یک گزارش دانشجویی

دانشجویان برای بیان عقاید و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانند از نگارش و تدوین گزارش برای رسانه‌های دانشجویی و عمومی استفاده کنند. در این مسیر، کسب مهارت‌های گزارش‌نویسی، ضروری و با اهمیت است. تولید محتوای مکتوب و الکترونیکی توسط فعالان و نخبگان جریان دانشجویی و دانشگاه، به‌عنوان تریبون و ابزار در راستای بیان تحلیل‌ها، افکار و صدای دانشجویان، مطرح کردن مسائل و مشکلات درون‌دانشگاهی در ابعاد گسترده‌تر، دغدغه‌های فکری مطرح در جامعه و از همه مهم‌تر، تحقیقات علمی تخصصی است. از سوی دیگر، استادان دانشگاه گاهی از دانشجویان می‌خواهند یک گزارش در سطح ترویجی را برای حوزه‌ی پژوهشی درس تنظیم کنند. هم‌چنین یک گزارش خوب می‌تواند حاصل پویش و عصاره‌ی فکر دغدغه‌مندان برای ارتقای شاخص‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه باشد. پس لازم است دانشجویان با اصول اولیه‌ی گزارش‌نویسی آشنایی داشته باشند تا بتوانند در نوشتن یک گزارش در عرصه‌ی تولید محتوا تاثیرگذار باشند. بیش‌تر دانشجویان هنگام نوشتن گزارش دچار سردرگمی می‌شوند. از این رو، سعی شده با نگاه کلی به گزارش‌نویسی، ۷ نکته‌ی کاربردی برای بهبود نگارشی و چند توصیه برای گزارش‌نویسی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

 

١- مقاله و گزارش را از هم تمیز دهید

در آغاز گزارش‌نویسی، باید به این نکته توجه داشت که ساختار مقاله با گزارش متفاوت است و باید در ابتدای امر بتوان این جداسازی ذهنی را انجام داد. در گام بعدی نیز باید در نظر گرفت که ملزومات ساختار و محتوای گزارش در هر سازمان یا هر بخشی متفاوت است و در زمینه‌‌ی تحصیلی نیز به درس و استاد بستگی دارد؛ پس بهتر است دانشجویان قبل از شروع نگارش، از استاد یا مرجع سفارش‌دهنده‌ی گزارش سوال کنند که آیا دستورالعمل خاصی وجود دارد یا نه؟

 

۲- برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشید

برنامه‌ریزی و آمادگی پیش از نوشتن ساختار گزارش، در هدایت مخاطب برای درک بهتر افکار و پیشنهادها بسیار مهم است. بنابراین، قبل از نوشتن، باید برای تهیه‌ی گزارش برنامه‌ریزی کرد. در گزارش‌نویسی، هنگام برنامه‌ریزی و نوشتن حتما دستور کار را در ذهن داشته باشید؛ این‌که برای چه کسی و چرا می‌نویسید؟ تمام افکار شما باید بر این موضوع تمرکز داشته باشد.

 

٣- منابع را جمع‌آوری کنید

دانشجویانی که گزارش‌های علمی و آموزشی تنظیم می‌کنند، باید دقت داشته باشند که ماخذ و منابع را هنگام جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های اولیه در نظر بگیرند تا در انتهای گزارش بتوانند ارجاع‌دهی (رفرنس) مناسب را انجام دهند.

 

۴- ساختار گزارش را بشناسید

ملزومات ساختار گزارش نیز مانند محتویات آن، بسته به نوع فرد یا سازمان یا به مرجع علمی سفارش‌دهنده‌ی گزارش بستگی دارد. بنابراین، قبل از هر چیز، اگر دستورالعمل خاصی برای ساختار گزارش وجود دارد، حتما مطالعه و بررسی شود. ساختار عرفی که همیشه برای هر گزارش وجود دارد، شامل چکیده‌‌ی اجرایی، مقدمه، بدنه‌‌ی اصلی گزارش و بخش مربوط به نتیجه‌گیری و پیشنهادهاست.

 

۵- به نتیجه‌گیری توجه کنید

فعالان دانشجویی که قصد گزارش‌نویسی در نشریات دانشجویی یا نشریات علمی را دارند، باید به قسمت انتهای گزارش دقت ویژه کنند. نتیجه‌گیری گزارش نشان می‌دهد از اطلاعات چه برداشتی می‌شود. نتایج تجربی نیز در این قسمت جا می‌گیرند. هم‌چنین پیشنهادها برای حل مشکل یا موضوع مطرح‌شده در گزارش می‌تواند در بخش نتیجه‌گیری قرار گیرد یا در قسمتی جدا در انتهای مطلب آورده شود.

 

۶- به‌درستی نگارش کنید

تمام اطلاعات که در گزارش استفاده می‌شود باید مرتبط با موضوع و عنوان باشد. هم‌چنین از نظر دستوری، املا و استفاده‌ی درست از ضمایر هم باید دقت لازم به عمل آید. برای گزارش‌هایی که در زمینه‌‌ی تحصیلی هستند، باید به تمامی مراجع و عناوین حقوقی و سازمانی به‌درستی اشاره شود. همانند تمامی نوشته‌ها در قالب‌های متفاوت. افراد دست‌به‌قلم جریان دانشجویی نیز باید گزارش‌های خود را در انتها مورد بازخوانی و نگارش دقیق قرار دهند تا از اشتباهات تایپی یا جمله‌بندی نادرست جلوگیری به عمل آید. نکته‌ی دیگری که باید در نظر گرفته شود، این است که جملات گزارش باید ساده و روان باشد. در پایان گزارش حتما باید این سوال را مطرح کنید: «آیا گزارش در راستای هدف و موضوع مورد نظر تهیه شده است؟» و اگر پاسخ راضی‌کننده بود، می‌توان آن را برای سفارش‌دهنده ارسال کرد.

 

۷- مخاطب را در نظر داشته باشید

حرف آخر این‌که اگر دانشجو هستید، مخاطب گزارش شما فقط یک فرد خاص نیست، بلکه کسانی هستند که آن گزارش برای آنان نیز نوشته می‌شود؛ یعنی دانشجویان سال‌های ابتدایی و مخاطب عامه را هم باید در نظر داشت. پس بهتر است در انتخاب لغات، اصطلاحات علمی و نوع جمله‌بندی دقت کافی و لازم را انجام داد.

نوشته های مشابه
۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری
چگونه عکس خبری بگیریم؟

۸ نکته کاربردی درباره عکاسی خبری

۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی
چه‌طور به خبرنگار دانشجویی بدل شویم؟

۵ نکته کاربردی از خبرنگاری دانشجویی

۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی
چه‌طور به حوزه‌ی نشریات صوتی ورود کنیم؟

۶ نکته کاربردی درباره نشریات صوتی

دیدگاهتان را بنویسید